Good evening Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Trudy Weij - WaarBenJij.nu Good evening Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Trudy Weij - WaarBenJij.nu

Good evening Vietnam

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Trudy

02 December 2010 | Vietnam, Hanoi

OK, Tru heeft een writers block en staart met duffe ogen naar het scherm. Gelukkig ben ik er dan om de leemte op te vullen.

Van Nederland naar Vietnam Arlo en Trudy, hoe doe je dat? Wat leuk dat jullie dat vragen, dat doe je zo!

Je vliegt van Amsterdam naar Bangkok, met een , door een sneewstorm boven Engeland, overboekt toestel en hoopt dat je mee kunt. Dan kom je gegarandeerd in Bangkok aan.

Bangkok, daar kunnen we weinig details over geven. Het vliegveld is vernieuwd, dat wel :). Als je onderweg niet kunt slapen in het vliegtuig, dan moet je dat in een hotel doen op de plaats van bestemming. Bangkok is daar erg geschikt voor. 10 jaar geleden heb ik daar ooit een keer 20 uur achter elkaar geslapen van 11 uur in de morgen tot 7 uur de volgende morgen. Deze keer hebben we dat record niet kunnen halen omdat we een vliegticket naar Hanoi moesten kopen en daarna om half vijf op mochten staan voor de vlucht naar Hanoi.

Een leuk detail over tickets kopen in Bangkok. Zorg ervoor dat je in de rij van Air Asia staat en dat er een 4 in je nummertjesrij zit. Je moet namelijk een nummertje trekken en de 4 wordt op een briljante manier uitgesproken.

Air Asia kent weinig beenruimte maar je komt waar je moet zijn. In Hanoi. Een visum on arrival halen duurt lang. Er zijn veel mannen bezig om dingen in te plakken, te printen en te stempelen en ook nog typen. Daarbij komt dat ze allemaal vet coole militaire insignes hebben waarbij de sterren aangeven wat voor rang ze hebben (loopt van 1 tot 5 sterren). Ik neem aan dat de sterren op het uniform dit aangeven en niet hoe vaak ze naar de wc zijn gegaan.

De paspoortcontrole duurt even lang. Per persoon kun je tien minuten bezig zijn, soms versnellen ze het tempo wel eens en kunnen er ineens 5 mensen in tien minuten door. Hoe en waarom is een raadsel.

Om 8.40 waren we geland, om 10.30 waren we door de douane en hadden we onze tassen. Gelukkig werden we door iemand van het hotel opgehaald. Omdat we de afgelopen dagen vrij weinig slaap hebben gehad hebben we eerst eventjes twee uurtjes geslapen. Vervolgens een beetje rondgelopen in het oude gedeelte van de stad. Onze conclusie voor vandaag is: Hanoi is druk en lawaaierig. Alle 10 miljoen inwoners hebben een scooter, ik denk dat ze ermee geboren worden.

Ik ga even uitwijden over het straat oversteken in Hanoi. Dat is een gebeurtenis op zich. Stel je het spelletje op de computer voor van vroeger. Hopper de kikker die over de weg moet springen. Voor de jongere generatie: je staat op straat en je ziet een muur van scooters op je af komen: wat doe je? De eerste reactie is paniek en op deze wijze komen de meeste toeristen in het ziekenhuis in Hanoi. Steek de straat over zoals de Vietnamees doet. Langzaam gedecideerd (je rolt met je rollator naar de overkant van de weg). De scooters knallen om je heen. Dit is vitaal om te overleven en van de rest van je vakantie te genieten.

Morgen gaan we de Perfume pagoda bezoeken. En dan morgen avond gaan we naar Sapa. Een gebied waar nog minderheden leven die zich nog traditioneel kleden. ( een soort urk dus :) ) Ook de omgeving schijnt prachtig te zijn.

Behalve duffe foto's van onszelf hebben we nog eigenlijk niks, dus die houden jullie nog van ons te goed.

By the way nog nieuws van voor de vakantie. De datum voor het feestje van volgend jaar is bekend. 9-9-11. Zet in je agenda en houdt de dag vrij. Details volgen nog.

Voor nu kinders, geniet van de sneeuw en het ijs en tot de volgende scribbles!.

Trudy en Arlo

• 02 December 2010 - 14:19

Ha! Ik Ben De Eerste:

Altijd goed om op de bovenste plek te staan.

Veel plezier en laat je niet overrijden! Ik hoop maar dat 't niet glad is daar.

• 02 December 2010 - 14:20

Roelof:

En nu maar raden wie het eerste bericht plaatste :)

• 02 December 2010 - 14:22

Karin:

Reizen is hier minstens zo'n leuke ervaring, hoor, met twee file top-10-meldingen in één week! Maar ja, dat doen we hier wel met een andere temperatuur dan bij jullie... brrrr!!
    Heel veel plezier de komende weken!
    Wat een mooie datum 9 september 2011! xxxxxxx

• 02 December 2010 - 14:23

Roelof:

Hee, ik was eerder, maar mijn berichtje deed het niet! Pff! Ben wel de eerste op Facebook die dit stukje leuk vindt :-)

• 02 December 2010 - 14:27

Jan En Aaltje:

Hallo luitjes in het verre Vietnam.
    Het is toch gelukt fijn hoor.
    Geniet maar van de vakantie en denk om het verkeer daar.
    Ben heel nieuwschierig naar de foto,s.
    Heel veel liefs van ons
    Tot ziens.

• 02 December 2010 - 14:34

Karin:

Oh, dat ene berichtje was van mij, maar ahd per ongeluk Roelof ingevuld. ***Confusing*** Zal wel zwanger zijn of zo ;-) Anyways... hoop gauw weer een up-date te krijgen, ook van Tru! Voorzichtig wel daar he! xxx

• 07 December 2010 - 16:37

Karin:

Ben zo benieuwd... where are you??

• 08 December 2010 - 21:45

Barry:

Die sterren op het uniform staan waarschijnlijk voor landstitels, pannekoek!

Of voor opleiding. 5 sterren kan lezen en schrijven, 4 kan alleen lezen en dan nog wat en één ster uiteindelijk kent iemand die kan lezen of zoiets...

Nu slapietijd, morgen maar weer wat eerder de weg (c.q. ijsbaan) op naar 't werk...

Have fun!

• 09 December 2010 - 14:37

Dick:

ja als jullie het visum hier hadden gehaald was het misschien wel veel sneller gegaan....alhoewel. En ja oversteken is bijna zelfmoord.

• 09 December 2010 - 20:23

Rory Prins:

Ik weet niet wie Barry is, maar zijn verhaal over de sterren klopt.
    Om in Vietnam te komen, kun je ook rechtstreeks naar Hanoi vliegen. Maar nee hoor, mijn broer en aanstaande schoonzus gaan via Bangkok en halen zich een hoop extra problemen op de hals.
    De straat oversteken is trouwens heel makkelijk. Gewoon ogen dicht en resoluut naar de overkant lopen. Ik garandeer, dat je de overkant (meestal) heelhuids bereikt.
    Vergeten jullie niet naar de baai van Ha Long te gaan? Je weet niet wat je mist. En bezoek ook het mausoleum van Uncle Ho in Hanoi. Was een echte kindervriend (zie zijn standbeeld in Saigon, waar jullie hopelijk ook naar toe gaan).

• 09 December 2010 - 20:25

Rory Prins:

Al ratten gezien? Daarvan zijn er heel veel in Vietnam.