Waar zijn die robben nou? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Trudy Weij - WaarBenJij.nu Waar zijn die robben nou? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Trudy Weij - WaarBenJij.nu

Waar zijn die robben nou?

Door: AAT

Blijf op de hoogte en volg Trudy

08 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zaterdag 7 september
Kaapstad, wat kun je er doen? Wat kun je er niet doen is meer de vraag. Je kunt (let op deze opsomming is niet volledig):
- Golfen (gaap!)
- Duiken in een kooi met witte haaien
- Wijn proeven (Kaapstad is groot: Stellenbosch op ruim 60 kilometer afstand hoort nog bij Kaapstad)
- Overvallen worden (komt vaak voor)
- Kaapse huisjes kijken
- Naar Kaap de Goede Hoop en daarbij het Kaapse Schiereiland verkennen
- Eten in allerlei soorten restaurants
- Townships bezoeken
- De Tafelberg op (zie eerder verslag)
- Naar de botanische tuin in Kirstenbosch
- Robbeneiland bezoeken
- Naar de V&A Waterfront om te shoppen en te proppen (eten natuurlijk)
- De hellingproef in de auto doen (stijle straatjes!)
- Inparkeren oefenen
- Naar een voetbalwedstrijd of het stadion bezoeken
- Rugby!!
- Vissen
- Dolfijnen en walvissen kijken
- Pinguins kijken
- Naar het strand
- Je nat laten regenen of laten verbranden op dezelfde dag. Het weer is hier zo veranderlijk dat het net Nederland is.
- Abseilen van de Tafelberg
- Een helikoptertour maken
Met andere woorden, vandaag hebben we ons verveeld ;).

Uit de bovenstaande lijst, gingen we vandaag voor het Kaapse Schiereiland. De weersvoorspelling was goed en het advies is: gebruik het lekkere weer zo goed je kan. Als extra service, omdat we weten dat niet allen van jullie zeeen van tijd hebben om onze uitgebreide verslagen door te spitten hier een samenvatting van vandaag:
-Kust,kijkplaatsen, kunst, kusttoren, Kaap de goede hoop, klauterende vogeltjes, keien, kleurige kleedhokjes.

Het Kaapse schiereiland is een mekka voor kunstliefhebbers, visliefhebbers (in alle vormen), natuur, scenic drives en gaat natuurlijk gepaard met hordes toeristen. Vooral de maanden november tot en met maart (toevallig ook de maanden met het beste weer) zijn druk. Rijdend over het schiereiland heb je niet door dat je in Afrika bent. Je struikelt over alle soorten toeristen en in elke bocht staan er wel auto's geparkeerd met druk fotograferende en filmende Japanners, Fransen of Duitsers. Het is opvallend hoeveel Duitstaligen rondom Keeeeeeptown hobbelen. Na een aantal scenic stops langs de kust, bezochten we een art market waar lokale hippies hun waren uitstallen en verkopen in een bijzonder plezierige sfeer. Liefhebbers van curiosa kunnen zich te buiten gaan. Liefhebbers van smoothies, gebak en allerlei ander eten overigens ook. Hier is heel wat inspiratie opgedaan voor thuis. Liefhebbers van vuurtorens kunnen zich op de Kaap vergapen aan een hele serie in allerlei vormen en maten. De Kaap staat natuurlijk bekend als scheepvaartkerkhof waar de ene na de andere boot in vroegere tijden naar de kelder ging. Hoe los je dit op? Door zoveel mogelijk lichtjes langs de kust te zetten. Overigens is de Kaap niet het meest zuidelijke puntje van Afrika, dat is voorbehouden aan Cape Agulhas verder naar het oosten. Discussie is er ook over waar de Indische en Atlantische Oceaan elkaar raken, maar puristen als wij zijn maakt ons dat niet veel uit. De Kaap zelf is machtig en het geweld van de Oceaan die tegen de rotsen aan slaat is ontzagwekkend. De vuurtorens schijn schattig en zijn ook te herkennen aan de groep van geintroduceerde toeristen die met euforische blikken, grote camera's en in het geval van Aziaten ronde hoedjes rondlopen. Vanaf de kliffen hebben we zelfs onze eerste walvissen gespot, waarna Aaltje haar ogen begonnen te glimmen, en we haar er haast moesten weg slepen.
Op de weg terug van de Kaap een snelle stop gemaakt bij de Afrikaanse pinguins, via een boardwalk konden we de geinige waggelende vriendjes bekijken. De diertjes nestelen vlak aan het strand in het dorpje Simonstown. Ze doen eigenlijk de hele dag niks anderes dan rondwaggelen, naar elkaar schreeuwen, veertjes plukken, af en toe het water in waggelen om een paar visjes te snacken. Het was een super touristtrap, maar toch ook wel heel erg leuk. Daarna nog in tien minuten door de stenenwinkel gerend, waar wat souvenirtjes werden ingeslagen. Als laatste stop van de dag, tijdens de zonsondergang nog de gekleurde huisjes van Muizenberg bezocht, waar we 300 verschillende dezelfde foto's van hebben gemaakt. Om ongeveer 19:00 uur waren we weer terug bij af. Na een vertrek om 8.30 zie je dat je toch een dag lang nodig hebt om de ronde te maken. 's Avonds was het tijd om te eten en de tip van onze B&B eigenaar werd ter harte genomen vooral toen we een coupon voor een gratis fles wijn mee kregen. Jawel, gratis dingen trekken ons vaak over de streep. Als laatste nog de voorbereiding voor morgen. Op aanraden van gastheer Gunter met slaperige oogjes naar "Goodbye Bafana" gekeken. Gunther had wel eens meegemaakt dat andere gasten, zonder het bekijken van de film teleurgesteld waren in Robbeneiland, omdat ze geen rob gezien hadden. De gemiddelde toerist steeg weer in onze achting na deze mededeling, maar gelukkig is Hollywood er om te onderwijzen en dit soort fouten in de toekomst te kunnen voorkomen. De film gaat over Nelson Mandela tijdens zijn gevangenschap. De film was niet zo indrukwekkend als verwacht, waarschijnlijk veel minder indrukwekkend dan Robbeneiland zelf morgen. Maar geeft waarschijnlijk een goed beeld van de werkelijkheid qua gedachtengang van voornamelijk de blanke bevolking.

Zondag 8 september
De derde dag Kaapstad en we zijn nog niet overvallen. De wekker gaat weer eens af en wat ga je vandaag dan doen. We zijn in ieder geval alweer good busy.
De samenvatting van vandaag: Robben eiland, regen, regenbooghuisjes, rotsen.
Het eerste programma onderdeel voor vandaag is sinds een maand al vastgelegd: Robben eiland. Het wordt aangeraden in alle gidsen om de trip van te voren vast te leggen aangezien dit een populaire bestemming is en gezien het beladen historische belang een must is voor iedere bezoeker van Keeeeeeeeeep Town. Robben Eiland, bekendste gevangenis uit het apartheidsregime, bekendste bewoner: Nelson Mandela. Rondleidingen worden gegeven door ex-gevangenen en dat maakt de ervaring des te indrukwekkender. De boot vertrekt vanaf de Waterfront en geeft je dus direct een kans dit deel van Kaapstad ook te zien. De Waterfront is een uitgaansgedeelte wat het midden houdt tussen Disneyworld en een all you can eat buffet. Zeer populair bij de Angelicaanse gedeelten van het toeristenbolwerk. De boot naar Robbeneiland neemt 25 minuten in beslag. Op de terugweg met een behoorlijke golfslag wat er voor zorgde dat onze Afrikaanse medepassagiers als een stel pretparkbezoekers in de achtbaan beginnen te gillen.

De rondleiding op Robbeneiland bestaat uit twee gedeelten: 1) De bustoer over het eiland waarbij de verschillende onderdelen (o.a. het dorp en uitzicht op Kaapstad worden aangedaan). De rondleiding is informatief en voor sommigen enigszins afzien (ja he Tru met die iets te gezette meneer naast je waardoor je tegen de stoelreling werd gedrukt?). 2) de toer binnen de maximum security prison waarbij de twee gedeelten van de gevangenis (groep en solitary confinement (waar o.a. Mandela in heeft gezeten)). Overigens geeft de film Goobye Bafana een behoorlijk beeld van het leven van Mandela in gevangenshap en is deze door Hollywood niet al te gedramatiseerde film een aanrader om te zien voor een bezoek aan Robbeneiland. Het weer was regenachtig en bewolkt en zo hoort het te zijn bij een bezoek aan Robbeneiland. Onze gids heet Jama en had in 1977 tot en met 1982 gevangen gezeten op Robbeneiland. Robbeneiland huisvestte voornamelijk politieke gevangenen. Dus tegenstanders van de apartheid. Jama had als student zijnde opstanden georganiseerd. Als gekleurde medemens kon je ook politiekgevangene worden gebracht als je met 6 of meer (gekleurde) personen je ergens bevond. Black was eigenlijk "not white". Klinkt heel logisch, maar daartoe behoren dus ook Indiers en Chinezen.
Tijdens de jaren dat Robbeneiland werd gebruikt als gevangenis, was er een dorpje waar de gevangenisbewaarders met hun gezinnen woonden. Een dorpje met winkels, sportveldjes, kerken etc. Hedendaags wonen er ongeveer 200 mensen op Robbeneiland. Wat heel opmerkelijk is, is dat deze bewoners voormalige gevangenen zijn en bewakers, die nu als buren naast elkaar wonen.

Hier nog even een educatief stukje tussendoor:
Nelson Rolihlahla Mandela (IPA xoˈliɬaɬa manˈdeːla; uitspraak in het Xhosa) (Mvezo, Oost-Kaap, 18 juli 1918), geboren als Rolihlahla Mandela, is een Zuid-Afrikaans voormalige anti-apartheidstrijder, president van Zuid-Afrika van 1994 tot 1999 en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede in 1993. Zevenentwintig jaar lang zat hij gevangen vanwege zijn gewapende strijd tegen de apartheid. In Zuid-Afrika wordt hij beschouwd als de "Vader van het vaderland".[1] Hij is in Zuid-Afrika ook bekend als Madiba, de naam in zijn clan voor Thembu-koningen.

Terug aan de kade in Keeeeeeeep Town een ronde door de Waterfront. Jawel, MacDonald's, Hugo Boss, Louis Vuitton en alle andere standaard meuk is vertegenwoordigd in het mooie overdekte winkelcentrum. Vanaf de Waterfront richting de Bo Kaap, de gekleurde huisjes van Kaapstad. Wederom is het devies: pas op, ze pakken je camera uit je handen waar je bij staat! Je tas ben je kwijt voordat je kunt knipperen met je ogen en je rugzak is als een bak stroop voor vliegen. We zijn niet overvallen en zijn enkel en alleen aardige mensjes tegengekomen die ons hartelijk groetten. Vooral als je zei dat hun huisje wel erg uitzonderlijk mooi van kleur was. De huisjes hebben alle kleuren en bieden een contrast tegen de bewolkte tafelberg. Heel toevallig lag naast de Bo Kaap nog een stenen winkel, waar we vouchers voor hadden voor een "free gift". Als echte Nederlanders zijnde konden we dit niet links laten liggen. En ja hoor, een prachtig zakje met kleine steentjes kregen we mee. Het devies, there is no free ride ging hier ook weer op: naast de gratis steentjes werden nog wat rhands van eigenaar gewisseld. Gratis dingen weggeven lokt toeristen die toch nog extra spullen die ze eigenlijk niet nodig hebben, toch kopen.
Nog even weer genieten van de prachtig gekleurde huisjes van de Bo Kaap, terwijl we terug naar de auto liepen. Dit was voor ons tevens de laatste halte in Keeeeeep Town. Daarmee hebben we niet de gehele lijst kunnen afstrepen wat mogelijk is in Keeeeeeeep Town, maar voor een volgende keer moet je wat te wensen over houden.

Op het program voor de komende dagen staat The Hoop national park. (spreek uit the hoep)
Overigens worden jullie nu behoorlijk verwent door nu al nog een verslagje, waarschijnlijk gaat het verslag hierna wat langer duren (zowel in tijd vanaf nu, als in tijd om het erna door te lezen voor jullie ;) ).

• 08 September 2013 - 22:02

Jantje:

he hallo aaltje-trudy-arlo

leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven
    je hebt het goed naar je zin zo op de foto te zien
    en zo te horen is er ook zo veel te zien
    tot het volgende bericht ik volg je
    groetjes jantje

• 08 September 2013 - 22:33

Aaldrik En Biny Vander Wal:

Hallo allemaal,
    Zo te horen hebben jullie het goed naar de zin. heel veel plezier verder en geniet er maar van.
    Groetjes Aaldrik en Biny.

• 09 September 2013 - 08:59

Janny:

hallo allemaal
    heb je nog leuke dingen gezien op de markt aaltje?
    hopelijk heb je er foto,s van gemaakt , kan ik zien wat of ze daar te koop aanbieden
    en wat zijn stenen winkels ,gewoon winkels gebouwd van steen?
    het weer is hier ook wisselvallig morgen is het dinsdag ,ik zal je missen. tot het volgende verslag .
    heel mooi en uitgebreid arlo
    groetjes janny.

• 09 September 2013 - 11:09

Dick:

Ik doe veel op een dag in de vakantie maar jullie ook. En het schrijven van dit verhaal kost ook tijd. Slapen jullie wel? Veel plezier verder en ik weet nu wel een beetje wat ik volgende maand daar allemaal wel en niet moet doen.

• 09 September 2013 - 11:39

Marian :

Tjeetje Arlo, wat kun jij schrijven zeg! Het is net alsof we in de koffer meegereisd zijn! Rusten jullie af en toe ook uit of krijgen jullie zoveel energie van de buitenlucht. Het is in ieder mooi te horen dat jullie je goed vermaken en dat mam haar walvis heeft gezien! Al ie nu dan ook maar duidelijk op de foto of film is gekomen.... Heel veel groetjes uit het hoge noorden.

• 09 September 2013 - 12:32

Fenny:

Hallol luitjes
    Bedankt voor het uitvoerig verslag.
    Fijn dat jullie er zo van genieten
    Het weer is hier niet zo geweldig.
    Groetjes.
    fenny en jacob

• 09 September 2013 - 12:46

Fenny Wouda:

Hallo luitjes.
    Bedankt voor jullie uitvoerig verslag.
    Dat is nog eens genieten.
    Hier is het weer nogal wisselvallig.
    Nog veel plezier.
    Groetjes .
    fenny en jacob.

• 09 September 2013 - 18:20

Anneke Beukema:

jeetje arlo wat een mooi verslag het is net of je
    er zelf bij bent.
    Dus de eerste souverniers zijn gekocht.
    nog heel veel plezier.
    Jo en anneke

• 10 September 2013 - 20:27

Fenna:

Hoi allemaal

mam ik heb jullie verhalen even geprint en aan tante Pie gegeven die vond het leuk om te lezen en ik moest jullie even de groeten doen van tante Pie. Leuke foto hebben jullie al gemaakt maar ben wen nieuwsschierig naar die walvis mam. Geniet ervan en maar maak heel veel filmpjes en fotos. Groeten van de Miskes

• 11 September 2013 - 13:02

Jantje:

Hallo tante Aaltje,

Leuk om dit te lezen. Ik laat het ook even aan pap en mam lezen, vinden ze vast wel grappig. Veel plezier nog en ga zo door met de verslaglegging.

groeten van Jan en Jantje

• 18 September 2013 - 13:54

Ine:

He luitjes,

Zijn jullie verslonden door de wilde beesten ?
    Al zeker 10 dagen geen verhalen meer gezien en foto s, waar anderen over schrijven, heb ik ook niet.
    Is er iets stuk ????
    Hoop dat alles naar wens is en dat jullie het fijn hebben.

Groetjes,

Ine