Dit stadje heeft een appel naam - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Trudy Weij - WaarBenJij.nu Dit stadje heeft een appel naam - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Trudy Weij - WaarBenJij.nu

Dit stadje heeft een appel naam

Blijf op de hoogte en volg Trudy

29 Juli 2022 | Nederland, Apeldoorn

Zaterdag 16 juli Graaff Reinet
Graaff Reinet is een heel charmant dorpje met veel oude meu.. euh.. historie. Ook ons huisje stamt uit vervlogen tijden. Bovendien heeft het een stapelbed, dus woohoooi! Maar, eerst beginnen we met een rondje boodschappen. Een paar plattelands dames runnen een winkel met vanalles lekkers. Pies (Engels!!!), scones, koekjes, eitjes, samosa's, taart. Wanneer je Nederlands kletst wordt er direct Afrikaans tegen je aan gegooid en iedereen kent wel een Nederlander. Direct naast dit etablissement lopen we tegen een supermarkt aan en daar is het ook altijd leuk neuzen. De winkel die krap lap heet, moet ook nog bezocht. Dit blijkt een klein stoffen winkeltje, waar een paar hysterische afrikaanse printjes gekocht worden. Love it!

Graaff Reinet schurkt tegen een natuurgebied aan, genaamd Camdebo. We hebben een Wildcard, die kostte een rib uit ons lijf, maar nu kunnen we wel gratis in alle South African National (SAN) parcs. Dat moeten we wel terug verdienen natuurlijk. Elk park waar we enigszins in de buurt komen, moet worden bezocht. Camdebo zelf bestaat uit een paar delen. Een deel is enkel met een 4*4 te bezoeken. Ons Chinees autootje is niet uitgerust met dergelijke specs en deze moeten we naast ons neer leggen. Twee andere delen kunnen we wel bezoeken.

We beginnen op t hoogste punt van het park, op weg naar uitzicht, verlatenheid en middle of nowhere. Onderweg kun je al beestjes kijken die vrij rondlopen. Denk hierbij aan struisvogels, oryx antilopen, bosbokjes, zebra's en dat soort schattig spul. Je moet wel op blijven letten want bij elk van deze schatjes geldt wel dat je auto het niet meer doet wanneer je tegen ze aan tikt. We mogen flink klimmen voor de valley of desolation. Dat zit zo, je klimt en kijkt vanaf de berg op de vallei. Daarnaast kijk je ook op een paar stenen die in de vallei staan. Dol als we zijn op stenen moeten we hier simpelweg naar toe. Er is een wandelpad aangelegd dat uitzichten biedt en mogelijkheden geeft om te picknicken wat de lokale bevolking dan ook doet. Overigens is lopen langs afgronden met een driejarige een favoriete hobby van ons, lekker ontspannen. Op een serieuze noot - mooi stukje wereld, hiervoor omrijden is de moeite waard.

Daarna gaan we ons geluk om stokstaartjes en bat-eared fox te vinden, beproeven. Er is een game trail als volgende deel aanwezig. Game is in deze wild. Geen spelletjes. Gelukkig voor di pappa en di mamma, is dat op normalere hoogtes. In dit gedeelte van het park is werkelijk niemand te vinden naast onszelf. We lunchen in de auto met uitzicht op zebra's, struisvogels, wildebeest, impala, oryx, springbokken en wat ander rondsjokkend en rennend spul. Rondrijden in het park levert verder veel verschillende vogels op, struisvogels zittend op een nest met eieren, een jakhals, apen en veel ontspannen momentjes, behalve het moment dat de kids naar de wc moesten terwijl deze er niet is. Stokstaartsjes en bat eared fox hebben we niet gespot. Je moet wat te wensen over houden.

• 29 Juli 2022 - 11:21

Dick:

Mooi hoor dat rondtouren in al die parken. Dat is wel wat anders dan de apenheul.