On the road - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Trudy Weij - WaarBenJij.nu On the road - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Trudy Weij - WaarBenJij.nu

On the road

Blijf op de hoogte en volg Trudy

12 Maart 2013 | Nederland, Deventer

9-3
We beginnen de vakantie weer volgens ons al oud beproefd recept: De gene die vroegh opstaeth in des morgens zal veel hebben aan den gansen dagh. Dus om 6u ging de wekker en na 3 x snoozen moesten we er toch echt uit.
Met taxietje en treintje richting Schiphol.
Na aangesloten in de hele lange rij om baggage in te leveren kregen we te horen dat we in de priority rij moesten. Heel vervelend, kregen we opeens overal voorrang. Volgens de dame achter de baggagebalie kwam dat vanwege de klasse die we hebben geboekt. Wel grappig dat je bij Delta priority behandeling krijgt als je de allerlaagste klasse hebt geboekt. Maar wij klagen niet!
De stewards en stewardessen hadden er niet zoveel zin in, maar gelukkig hadden we er niet zoveel mee te maken. Drie films en een klein beetje slaap later stonden we op New York, waar we eventjes de baggage van de ene op de andere band moesten zetten. De andere band bleek aan de andere kant van de luchthaven te zijn, maar met een treintje en wat geloop langs allerlei chagarijnige security mensen was dat ook weer geregeld.
De normale rij bij de douane om het land in te mogen is ook een dagtaak op zich. gelukkig mchten wij sneller vanwege de verbindende vlucht. In Orlando aangekomn moesten we alleen nog even onze huur auto bij Sixt ophalen. De meneer bij de balie probeerde ons nog allerlei extra dingen aan te smeren, maar ondanks dat het in ons hoofd 2u s nachts was hebben we ons toch bij het eerste plan gehouden. De man vond een intermediate car toch wel een beetje klein voor ons. Maar wij vonden de auto prima. (hyundai elantra voor degenen die dit iets zegt)

Vandaag hebben we geleerd dat het buena vista best western totaal iets anders is dan buena vista palace. Dit laatst genoemde hotel hadden we geboekt. Volgens de meneer achter de balie zou Arlo niet in een Queen size bed passen ( de meneer achter de balie zou daar zelf ook niet in passen, maar dit was dan weer meer omdat hij breder was dan dat die lang was) en kregen we een upgrade naar een kamer met een kingsize bed. Maar die was er dan niet meer, dus kregen we een kamer met een kingsize bed en een suite. De logica is een beetje weg, maar wij klagen niet hoor!
Na het dumpen van de spulletjes gelijk even naar down town Disney, want dat was op loopafstand.

10 maart
Ondanks dat het hotel viel in de categorie "luxury hotels" was er toch geen ontbijt inbegrepen. Maar geen nood. Vandaag was het plan het bezoeken van malls en outlets en supermarkten.
In de supermarkt lekkere lunch en ontbijt gekocht en wat voorraad drinken.
Vervolgens de outlet mall opzoeken. Dat was nog een uitdaging, maar uiteindelijk toch gevonden. De mall was grappig om door gelopen te hebben, maar is toch niet ons ding. Voor andere mensen was het een paradijs op aarde. We zagen mensen hun auto's tot de nok toe vol proppen met allerlei dingen.
Na de malls door gereden naar gainesville, waar Paynes prairie vlakbij is. Op de prairie leven nog wilde bisons, wilde paarden, aligators, kraanvogels en nog wat kleiner spul.
Snel om 6u nog even een korte route gelopen. We zagen voornamelijk eekhoorns en kleine vogeljes. Zoals ook bijvoorbeeld de kardinaal vogel. Dit is een fel rode vogel met een grappig kuifje. Ook nog en paar hertjes gezien.
Het thema van de vakantie is "the american way" en dus slapen we in een motel in Gainesville. Avondeten is iets minder amerikaans. We halen namelijk heerlijke gezonde sushi.
11 maart Paynes Prairie
Na een all american breakfast met donuts, bagels en koffie gaan we op pad naar het beginpunt van het eerste wandelpad. Het doel vandaag is bizons zien.
Na lang gezoek komen we eindelijk aan bij het begin punt. ( kaartjes van toeristische attracties schijnen nooit te kloppen, waarschijnlijk vinden ze het erg leuk om toeristjes te pesten) Maar na een uurtje rondrijden toch het beginpunt van La Chua trail gevonden.
Grootste attracties die je onderweg kunt zien zijn dus de bizons, klein soort wilde paardjes en klein soort koetjes en heel veel soorten vogels. De eerste drie komen we helaas niet tegen. Van de laatste categorie komen we heel erg veel tegen, veel roofvogels, gieren, allerlei soorten eendjes, ibissen, reigers, allerlei watervogels en nog kleinere zang vogels. Ook zien we wat reptielen zoals alligators en schildpadden.
De omgeving is mooi, de prairie is een beetje grasachtig, met tussendoor lage struikjes en veel water.
Na 2 uur staan we weer bij het beginpunt waar prachtige mooie eiken worden overwoekerd door spaans mos, wat ze een mysterieus uiterlijk geeft.
In de middag staat het centrum van Gainesville op het program. Met haar mooie oude huizen. Het centrum was wederom wat lastig te vinden, maar al met al toch leuk om even gezien te hebben.
In de avond gaan we richting Crystal river. Dit is een dorp/ natuurgebied dat bekend staat om haar lamantijnen populatie. Voordat we gaan slapen snel nog even een korte wandeltocht gedaan. Er stond namelijk in de brochure dat de kans op het zien van racoons er groot was. Arlo was helemaal in tranen dat we ze uiteindelijk niet gezien hebben, maar ook wel blij omdat we wel een paar wilde varkentjes hebben gezien. De varkentjes waren echter wat minder blij met ons en renden luid gillend en oinkend van ons vandaan.
De motels en hotels hier zien er niet uitnodigend uit, daarom maar de tent opgezet op een hele leuke camping. Hierdoor moesten we nog wel naar een winkel haasten om op zoek te gaan naar dekentjes. Dit omdat de temperaturen wat tegenvallen en we maar één dekentje mee hadden.
Het was erg gezellig in de tent met z'n allen. Maar omdat arlo en ik vonden dat we toch met iets teveel zielen in één klein tentje waren hebben we de populatie mini-steek-vliegen gereduceerd tot ongeveer tien.

• 13 Maart 2013 - 10:18

Aaltje Zuidema:

Hay luitjes.
    Fijn om wat van jullie te horen .
    Wees blij met het weer daar wij zitten weer midden in de winter onvoorstelbaar en dan te bedenken dat jullie in de tent slapen.
    Nou ja dat kan hier ook maar dan wel in de serre.
    Ik zou zeggen de groetjes en tot het volgende berichtje.
    Aaltje.

• 13 Maart 2013 - 10:25

Dick:

Hmmmm in Florida op zoek naar bisons....kamperen in een tentje.....dat is toch echt niet 'the American way'. Dus inruilen dat Koreaanse blikje voor een superdeluxe camper en op naar Disney here we come!

• 13 Maart 2013 - 13:02

Roelof:

Inderdaad, ik ben het met Dick eens. Ik proef uit dit verhaal te veel Europese backpackersmentaliteit. Er is maar één diertje interessant en die heet Mickey!

• 13 Maart 2013 - 18:56

Kéa:

hallo globe trotters.
    geniet van jullie reis en fijn wat van jullie te horen.
    hier alles naar wens.
    groetjes Kéa.

• 14 Maart 2013 - 08:56

Christa:

Hallo!
    Gelukkig hebben jullie dus surrogaathuisdiertjes in de vorm van het kleine mugjes (niet die reuze muggen, die momenteel kennelijk in Florida rondvliegen en dwars door kleding heen schijnen te steken.......)
    Jullie huisdieren hier in snowy white Nederland maken het goed!
    Take care!
    Hier een berichtje van Quinty:
    nssdtjytuur88w[yt]k
    'kyu/';k;'jkogedy

• 15 Maart 2013 - 19:54

Ans:

Hallo daar
    Echt weer lachen jullie wetenswaardigheden. Smaakt naar meer. Nog veel plezier daar. Groetjes Ans

• 15 Maart 2013 - 22:10

Karin D.:

Hoi,

Jullie inderdaad in een tentje en wij hier in de sneeuw! Verschil moet er zijn he :-). Heel veel plezier verder!

Groetjes Karin D.